top of page

HERDENKEN

​Jaarlijks wordt op 15 augustus stilgestaan bij het officiële einde van de Tweede Wereldoorlog in het Koninkrijk der Nederlanden en worden álle slachtoffers herdacht van de Japanse bezetting in Nederlands-Indië. In Zwijndrecht wordt niet alleen herdacht ook wordt de vrijheid gevierd, zeker in een periode dat er oorlog is in de wereld moeten wij onze vrijheid koesteren. Dus herdenken we met sprekers die stilstaan bij het verleden en vieren we de vrijheid van vandaag met Indische muziek en Indonesische snacks. 

 

De herdenking en viering in Zwijndrecht vindt elk jaar plaats op op het Raadhuisplein tegen over de Vredespaal .

Afbeelding van WhatsApp op 2025-07-20 om 20.07.19_e56aee94.jpg

VIEREN MET NASI BUNGKUS

Toen de krijgsgevangen op 15 augustus 1945 terugkeerden uit de oorlogskampen, werden ze opgevangen door het Rode Kruis. De bevrijde krijgsgevangenen kregen nasi bungkus aangeboden. Hun eerste maaltijd in vrijheid was een simpel gerecht van rijst, groenten, ei en tempé. Alles bij elkaar gewikkeld in een bananenblad. Nasi bungkus staat daarmee symbool voor het einde van de oorlog, de eenvoud van vrijheid en de hoop op een nieuw begin.

 

Ter nagedachtenis aan alle krijgsgevangen organiseert de stichting elk jaar een Nasi Bungkusmiddag. 

bottom of page